Sunday, June 10, 2018

Serenity

Helsinki, 18 degrees


Serenity if not freedom from the storm, but peace amid the storm. 

Recently I read an interesting article in Finland's biggest newspaper Helsingin Sanomat about how the behavior of young adults is changing in Helsinki. It stated that even Swedish interior empire Ikea has noticed a non-materialistic trend. In its "Life at Home" study, Ikea noticed that one third of Finns would like to live more minimalistic. Instead of things, people are now craving experiences.

Vähän aikaa sitten luin mielenkiintoisen artikkelin Helsingin Sanomissa, jossa puhuttiin nuorten aikuisten käyttäytymismuutoksesta Helsingissä. Jopa ruotsalainen huonekalujätti Ikea on huomannut tämän trendin: yksi signaali ei-materiaalisten arvojen noususta näkyi Ikean vastikään julkaistusta Life at Home -tutkimuksesta. Tutkimuksen mukaan kolmannes suomalaisista kokee painetta siihen, että kotona tulisi elää minimalistisemmin. Tavaroiden sijaan ihmiset kaipaavat nyt elämyksiä.

Also, when it comes to clothes, we buy a lot of second hand pieces. Already back in 2016, according to Aamulehti, two thirds of the Finns that are daily online, buy clothes from second hand shops regularly. 5-10% start to search for clothes first from flea markets, and only then head to regular online shops. I've been selling my used clothes at flea markets already for so many years that I've lost track of them. Again this year in May, I spent one day - Cleaning Day - selling off clothes that I don't use anymore in a local park. The clothes that I wasn't able to sell off in the end of the day, I then gave away to charity - that was also present at the park with their collecting trucks. I also ended up buying one recycled dress for myself, and one little metal box for my daughter's play kitchen (that she will receive for her second birthday in a week so shh, don't tell her).

Vertaiskauppa on myös iso ilmiö Suomessa. Jo vuonna 2016, Aamulehden mukaan, kaksi kolmesta suomalaisesta netinkäyttäjästä oli käynyt vertaiskauppaa parin viime vuoden aikana. Jo arviolta 5–10 prosenttia kuluttajista aloittaa ostoprosessin katsomalla vertaiskaupan tarjontaa sen sijaan, että menisi kauppaan tai verkkokauppaan. Itse olen myynyt vanhoja vaatteitani kirpputoreilla jo vuosia. Taas tänä vuonna osallistuin Siivouspäivään ja myin vaatteita Vanhassa Kirkkopuistossa (Ruttopuistossa). Ne vaatteet, joita en saanut päivän aikana myytyä pois, niin lahjoitin hyväntekeväisyyteen - keräysrekat olivat valmiiksi paikalla puistossa. Päivän päätteeksi ostin itse yhden käytetyn mekon ja metallipurkin tyttäreni tulevaan leikkikeittiöön (jonka hän saa ensi viikonloppuna kun täyttää kaksi vuotta, joten shh, älä kerro hänelle).

According to Jyväskylä University professor Terhi-Anna Wilska, this has to do with the fact that the young adults of today's Finland can rely on a good life and enough income. Therefore, there is not the need of physical things in the homes as there was before. Things can not buy you status, luxury brands are even considered ridiculous. You might remember that I touched this subject in my earlier blog post, when I discussed the interior & style differences between myself and my beloved passed mother. That is why I thought this article was so interesting, because it showcased that maybe it's a matter of a larger movement in Helsinki, and not only something I've noticed in myself.

Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilskan mukaan: ”Suomi on saavuttanut pisteen, jossa nuoret voivat luottaa riittävään elintasoon. Enää ei tarvitse toteuttaa vanhempiensa toteutumattomia unelmia eikä kerätä materiaa elintasoa ilmentämään.” Kulutussosiologiaa tutkivan Wilskan mukaan tavaroilla ei enää ilmaista sosiaalista statusta vanhaan malliin. Luksusbrändin käyttö voi olla jopa hiukan säälittävää. Hän jatkaa: ”Nuoret hieman arrogantistikin kritisoivat vanhempia tavaran haalimisesta. Heillä on tietty luottamus siihen, että elämä lutviutuu, vaikka ei koko ajan kerätä sitä pesämunaa ja aleta elää vasta kun on asunto maksettu.” Elämyksellisyyden nousussa on Wilskan mukaan myös kyse ”helsinkiläisharhasta” eli siitä, että elämyksellisyys ei ole niin suurta huutoa muualla Suomessa. Mutta suuri totuus on se, että elämys on luksusta enemmän kuin tavara. Muistat ehkä, että kirjoitin aikaisemmin vähän samasta aiheesta tässä blogikirjoituksessa. Juuri siksi koin, että tämä mainitsemani Hesarin artikkeli oli mielenkiintoinen. Ehkä kyse on siis isommasta muutoksesta, ei vain minusta.

In Helsinki's newly opened luxury hotel St George, the hotel concept is all about art, design and wellness. Hotel Director Roni Huttunen says that currently the search for serentiy is the biggest trend. I've only been into the hotel once, for lunch and a drink in the Winter Garden from where the second photo here underneath is from, but I'll get a tour of it later next week, so I'll be sure to show you more of it then.

"Taide, design ja hyvinvointi tuottavat ainutkertaisia kohtaamisia.” Näin määrittelee hotellijohtaja Roni Huttunen Yrjönkadulle avatun St. George -luksushotellin konseptin. Hänen mukaansa tietty seesteisyys eli englanniksi ”serenity” on nyt muotia. Olen itse vain käynyt hotellissa kerran, lounaalla ja drinkillä sen Talvipuutarhassa, josta toinen alla oleva kuva on. Saan kuitenkin nähdä hotellikierroksen nyt tulevana viikkona, joten näytän sitten tulevassa blogikirjoituksessa enemmän kuvia uudesta paikasta.

Personally, I think this new serenity trend will encourage people to appreciate where they live - and try staycations in their home town. One of the things I enjoy the most, is to play visitor in my city and to be able to actually experience the city with all my senses. When I recently went on an architectural tour of the city for work (by the way, the building underneath is no less than the childhood home of my idol Tove Jansson), I was childishly excited - and yes, felt serene.

Henkilökohtaisesti uskon, että uusi seesteisyystrendi kannustaa ihmisiä arvostamaan asuinpaikkaansa - ja kokeilemaan staycation -kotikaupunkimajoituksia omissa kulmissa. Itse nautin todella paljon siitä kun saan viettää paljon aikaa Helsingissä ja kokea se kaikkien aistien kautta vierailijan näkökulmasta. Kun hiljattain osallistuin työni puolesta arkkitehtuurikierrokselle (alla oleva rakennus on muuten ihailemani Tove Janssonin lapsuuskoti), olin lapsellisen innoissani - ja kyllä, tunsin oloni seesteiseksi.


What brings you serenity? How do you feel about things vs. experiences?

Milloin tunnet seesteisyyttä? Mitä mieltä olet tavarasta vs. kokemuksesta?

 
 

6 comments:

  1. I think it's really interesting that more and more people are interested in experiences rather than possessions! And it's wonderful to spend time exploring the areas around you.
    the-creationofbeauty.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Things often become clutter, I prefer this way as well.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm happy to hear that you agree :)

      xxx
      E

      Delete
  3. It's good to feel this kind of childish serenity even for a while. Great pictures dear xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you Karolina for your kind comment :) Yey for childish serenity!

      xxx
      E

      Delete